Gå til forside

Pressemeddelelse

Oplevelsesbaseret shopping og bedre priser:

Europæisk konsolidering leverer forbrugerfordele og ændrer butiksstruktur samt ledelse

2023 bliver året hvor Sportmaster transformeres og skal høste fordelene af at være en del af en af Europas største sportsretailere. Transformationen betyder større og mere oplevelses-orienterede butikker, bedre eksponering til brandpartnere og lavere priser til forbrugerne. På ledelsesniveau har Andreas Holm valgt at opsige sin stilling som CEO med udgangen af 2023.

 

Frasers Group og Sports Direct, der ejer Sportmaster, er blandt de største sportsretailere i Europa. De nye ejere er ambitiøse og ønsker vækst på det danske marked. Det betyder merinvestering i det danske marked med udgangspunkt i den europæiske vækststrategi. Væksten skal komme på baggrund af faktorer som større udvalg, bedre butiksoplevelser, digitalisering og mere attraktive priser til danske forbrugere.

 

Det er samtidig de faktorer, der drivkraft for den igangværende konsolidering på det europæiske marked.

 

”For forbrugerne og sportsklubber er den europæiske konsolidering og vores nye ejerskab entydigt en fordel. Større udvalg, bedre butiksoplevelser og lavere priser. Vi har hen over årsskiftet implementeret en prisreduktion på 20 procent på stort set alle varer i vores sortiment. Dét er noget forbrugerne og sportsklubberne kan mærke,” fortæller administrerende direktør Andreas Holm.

 

Større oplevelsesbaserede butikker i Danmark

I 2023 skal Sportmaster drage maksimal nytte af ejerskabet. Det betyder konkret, at Sportmaster indlemmes i Frasers Groups såkaldte Elevation Strategy. Et centralt led i ‘Elevation Strategy’ er mere oplevelsesbaserede og større butikker. Det er også målet for det danske marked.
 

Timingen for ændringerne i butiksstrukturen ligger ikke fast og vil afhænge af både igangværende og kommende forhandlinger med udbydere af butikslokaler samt eventuelle ejendomskøb.

 

Frasers Group uddyber:  ”I takt med at vi udruller vores elevationsstrategi i hele koncernen, ser vi en fantastisk mulighed for nu også at forbedre butiksoplevelsen for Sportmasters kunder. Vi har set strategien succesfuldt udfoldet i hele Storbritannien med investeringer i dels eksisterende butikker og dels åbning af nye oplevelsesdrevne flag ship-butikker, der skaber både trafik til butik og øger omsætningen. Vi ser frem til at lancere og udfolde fordelene ved strategien for Sportmaster.”

 

”Vi kommer til at se nogle butikker, hvor investeringen per kvadratmeter lang overgår, hvad der hidtil er set i Sportmasterregi, og med min viden, nogensinde i dansk sportsretail. Det bliver interessant at skubbe den udvikling i gang,” fortæller Andreas Holm og fortsætter: “Vi har konkrete forhandlinger om lejemål, blandt andet flere som er +1000 m2, om ejendomsopkøb mv., og vi forventer at kunne dele mere information om resultatet af de forhandlinger inden længe.”

 

 Ændring på ledelsesniveau

Internt i Sportmaster medfører konsolideringen også forandringer.

 

”Sportmaster er på vej ind i en transformationsproces, hvor det globale og europæiske perspektiv vil fylde mere. I årene fremover vil Sportmaster blive til et effektivt eksekverende landekontor, der implementer en fælles europæiske strategi. Det betyder helt logisk nye og tilpassede arbejdsopgaver på især ledelsesplan og jeg synes, det er et naturligt og godt tidspunkt til at opsige min stilling som CEO,” udtaler Andreas Holm. Han forbliver i virksomheden året ud og implementerer de strategiske og organisatoriske tiltag, der skal sikre optimal synergi og vækst.

 

Den øvrige ledelse fortsætter, og er involveret i den europæiske organisation og strategi.

Ved spørgsmål kontakt venligst: Christina S Lambach, tlf. 40 55 53 06