Gå til forside

22. FEBRUAR, 2016

FRA EN KÆLDER I WASHINGTON DC TIL GLOBALT BRAND

I dag laver Under Armour noget af det bedste baselayer tøj og er et verdenskendt brand, der bruges af topatleter som Tom Brady, Andy Murray og Memphis Depay, men det hele startede med en simpel ide tilbage i 1995.

I 1995 var sommeren i Maryland ekstrem varmt. Det betød, at anføreren for University of Maryland’s fodboldhold, Kevin Plank, og hans holdkammerater måtte skifte deres drivvåde bomuld t-shirts igen og igen, når holdet trænede to gange dagligt. Det irriterede Plank, og derfor begyndte han at tænke på en bedre løsning – og dermed var idéen til Under Armour født.

Klik ind og bliv inspireret af vores store Under Armour udvalgt

I 1996 gik Plank i gang med at realisere sin idé. Han søgte vidt og bredt efter de bedste tekstiler, der kunne få sveden væk fra kroppen og ud af tøjet i en fart. Da han havde fundet det rigtige, designede han sin første prototype t-shirt og lancerede Under Armour fra sin bedstemors kælder i Washington DC.

Plank sad dog ikke i kælderen og ventede på sin succes. Han kørte land og rige tyndt med sin nye idé og design og præsenterede atleter og deres trænere for noget, de aldrig havde set før - en stramtsiddende t-shirt, der både støtter musklerne og regulerer kropstemperaturen.

I starten blev Planks nye design solgt fra bagagerummet af sin bil, men imod slutningen af 1996 lavede Plank sin første aftale med fodboldholdet Georgia Tech. Denne handel indbragte ham cirka 110.000 kr.

I dag, 19 år senere, er Under Armour et milliard sportsforetagende, det næststørste sportsbrand i USA og skaber af noget af det mest innovative performance beklædning på markedet, som ColdGear og HeatGear varerne.

Fra de første spæde skridt i 1995 til den dag i dag har Under Armours mission været: At gøre alle sportsfolk bedre gennem engagement, design og ubønhørlig søgen efter fornyelse og nyskabelse.

Invalid widget