5. FEBRUAR, 2016

TIPS TIL EN SUND HVERDAG

Regelmæssig træning skaber balance i dit liv 
En fast træningsrutine får dig ikke blot i bedre form, det gør dig også i stand til at balancere arbejds- og privatliv, viser studier fra Harvard University.
De medvirkende i studiet rapporterede alle om færre konflikter både hjemme og på job og en generelt øget fornemmelse af at kunne magte mere, hvis de overholdt deres træning. Forskerne mener, at man gennem regelmæssig træning opnår en større følelse af styrke og kontrol, der igen forvandler uoverskuelige opgaver til udfordringer, der bare skal løses. Om glasset er halvt tomt eller halvt fuldt, kan altså afhænge af, hvor tit du skipper din træning.
Kilde: Lifehacker.com 

Gå en tur efter maden
Mæt og træt? De fleste af os dratter om på sofaen efter middag eller får meget tunge øjenlåg ved skrivebordet efter frokost, men i stedet for at give efter for trangen til at slappe af bør du snøre skoene og gå en tur.
Norsk forskning peger nemlig på, at blodsukkeret, der normalt stiger efter et måltid, falder drastisk, også hvis man nøjes med at slentre lidt rundt, når man har spist. Ifølge undersøgelsen behøver det nemlig på ingen måde at være hård motion. Det er varigheden af gåturen, som gør forskellen. En 40 minutters tur sænker nemlig blodsukkeret væsentlig mere end en tur på 15 minutter, siger forskerne.
Kilde: Forskning.no 

Undgå type 2 diabetes på to minutter 
I et nyligt offentliggjort forskningsprojekt fra skotske Albertay University har forskerne fundet frem til et effektivt – og oven i købet tidsbesparende – værn mod lidelsen.
Helt ned til to minutters daglig motion kan være lige så effektiv som de 30 minutter, de danske sundhedsmyndigheder anbefaler, hvis bare den er højintensiv.
Derfor anbefales ti hurtige spurter af seks sekunders varighed på en kondicykel to gange ugentligt – altså 20 spurter med en total varighed af to minutter. En oplagt løsning i perioder, hvor træningen står stille på grund af skader eller travlhed – eller bare dovenskab.
Kilde: Medical Express 

Invalid widget