SPAR 10% EKSTRA PÅ DIT KØB | VOUCHER  ➝  EKSTRA10

Menu

Kurv

Log ind

 

GUIDE: FIND DE RIGTIGE LØBESKO

Der findes løbesko, som passer til løbestil, til forskellige underlag, og forskellige formål som fx konkurrence. Vi guider dig rundt omkring de forskellige ting, man bør holde sig for øje, når der skal købes løbesko.

Et godt sted at starte, når man skal finde nye løbesko er at kende sin løbestil. Næste step er at finde ud af til hvilken form for løb skoene skal bruges til; Er det til marathontræning, er du nybegynder eller til fx intervaller eller trailløb?

Når man taler om løbestil, kigger man på, hvordan selve et løbeskridt afvikles fra det øjeblik, hvor man sætter hælen i underlaget, til tåen igen slipper asfalten. Vi er i den periode kun i kontakt med underlaget i få tiendedele af et sekund, så tingene sker virkeligt hurtigt. Og da man lander med noget der ligner 3-4 gange ens kropsvægt, er der rigtigt mange kræfter på spil. Det er derfor væsentligt at kigge på, hvordan den afvikling foregår, når valget om nye løbesko skal træffes. 

Her er det også vigtigt at vælge en sko, der passer til kropsvægten. Typisk er tunge og hårdere sko til tunge løbere, og bløde, lette sko er til lettere løbere. Det kan sammenlignes med, at dæktrykket gøres større, når bilen pakkes med tagbox, børn og hund, inden turen går sydpå.

Hos SPORTMASTER giver vi altid 30 dages tilfredshedsgaranti og fuld returret til medlemmer af Klub SPORTMASTER. Se mere her

Løbestilen defineres i dag mest ved den måde, man pronerer på. Selve pronationen er helt naturligt og meget vigtig. Det er nemlig en af kroppens egne måder til at støddæmpe på. Kort sagt lander man på ydersiden af hælen, for at falde ind på foden mod svangen. Den falder sammen og dæmper dit stød og fart. Hvad der sker derfra definerer typisk løbestilen. Få tjekket din løbestil på løbebånd ganske gratis i en af vore butikker.

Løbestilen inddeles typisk i: Overpronation, Neutral pronation og Supination.

I grove træk er 2/3 dele af alle løbere overpronerende, ca. 1/3 neutralt pronerende og kun ganske få procent oversupinerer.

Find dine nye løbesko hos SPORTMASTER - Se hele vores udvalg af løbesko her

OVERPRONATION

Hvis man har tendens til at overpronere, falder fødderne for meget indad i pronationsbevægelsen. Foden lander oftest på ydersiden og falder indad. Helt naturligt. Nu fortsætter den sin bevægelse indad, så vinklen mellem fod/ankel og underben bliver meget stor. Foden falder sammen indad, underbenet roterer indad hele vejen op igennem knæ og resten af benet.

Overpronation er ikke farligt, men med forkert opbygning af løbetræningen og for ustabile løbesko, kan det være en farlig cocktail i forhold til skader, især hvis man træner meget og på lange ture. Ofte vil overpronerende løbere have tendens til de klassiske løbeskader som skinnebens- og akillessenebetændelse samt smerter omkring knæet.

Det er alle typer løbere, der kan have tendens til overpronation, men der er flere kvinder end mænd grundet kvinders anatomi.

Det man skal kigge efter er, om løbeskoen er forsynet med en pronationskile eller anden bremsende anordning på indersiden af mellemsålen, om den har en fast hælkappe og et sikkert hold i overdelen. Skoene skal stadig være fleksible i afsættet. Det er med til at give en mere naturlig afvikling.

Her kan modeller, som Nike Air Zoom StructureAsics Kayano og Saucony Hurricane ISO være gode bud på løbeskoen til dig, der overpronerer. Ellers finder du vores udvalg af overpronationsløbesko her.

NEUTRAL 

Hvis du løber neutralt på dine fødder, vil du pronere altså falde indad, indtil din hæl står lige og foden selv retter op og så fortsætte afviklingen ud over din storetå. På den måde fordeles det store tryk og de mange kræfter, der slippes løs ved landingen, jævnt og man roterer ikke end kroppen er skabt til op igennem ben og krop.

En neutral løbesko vil typisk have en ensartet hårdhed i mellemsålen, så man ikke støttes eller presses fra den ene eller anden side. Det vil igen være godt med en tætsiddende sko med fast hælkappe, der holder på foden under hele afviklingen. Her kan modeller som Nike Air Zoom PegasusAsics Gel-Nimbus og Saucony Ride passe særligt godt til dig. Hvis du vil se andre neutrale løbesko så kig her.

SUPINATION

Supination er også en del af hele fodens bevægelse i et løbeskridt. Man lander på ydersiden i en supineret position. Hvis man har tendens til oversupination, vil foden efter landing blive stående udaddrejet og på ydersiden af din fod.

Folk med en stiv fod med høj svang og vrist vil ofte have en oversupination. Som supinationsløber vil man ikke pronere eller kun meget lidt,  og det giver det fra naturens side en dårligere dæmpning. Derfor er det for denne type løber i høj grad vigtigt med en stabil neutral sko med rigtig god støddæmpning. Dette gælder især i den forreste del af foden, så den ikke kommer længere udad, og man skal ikke i en overpronationssko!

Løbeskoen til den supinerende løber må meget gerne være fodformede – med en buet, bred forfod. Her kan modeller som Asics Gel-Cumulus og Nike Air Zoom Vomero være et godt valg.  

Løbesko med forskellige formål:

TRÆNINGSSKOEN:

Dine løbesko til mængdetræningen må godt være solide og stabile uanset din løbestil. Det gør dem mere robuste og holdbare i forhold til at kunne holde til at blive brugt ofte. Træner du mere end to gange om ugen, er det er en rigtig god idé at have flere par sko, og gerne af forskellig type. På den måde flytter du lidt på, hvordan dine muskler, sener og knogler arbejder, så du varierer dit løb.  

Ved at variere belaster du forskelligt mellem hver træning og minimerer risiko for skader. Og det er ikke dyrere med 2 par sko (eller flere) da man ikke slider på de samme sko hele tiden. Løber du varieret på forskellige underlag, er det oplagt at løbe i flere typer sko. Almindelige træningssko er typisk ikke de letteste, om end der kan være stor variation, men mængdetræning er ofte til længere og rolige ture, hvorfor fokus er på beskyttelse og komfort efterhånden som kroppen bliver træt.

Tunge løbere bør vælge hårdere løbesko ( og typisk tungere), og bløde sko er bedst egnede til lettet løbere. Så holder skoene længere. Det er fuldstændig som når man pakker bil til ferien med tagboks, hund og alle børn. Så kommer man mere luft, større tryk, i dækkene.

Se her hvordan du tjekker om dine løbesko er slidte og trænger til udskiftning.

Sko skal ikke vælges ud fra design. En flot farve er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at det er den rigtige løbesko til din fod og løbestil. En af de bedste måder at hjælpe dig selv på og personalet til at finde den rette løbesko, er at medbringe dine gamle og gerne udtrådte løbesko. De fortæller så meget om din måde at slide dem på og deraf din løbestil.

KONKURRENCESKOEN:

De mere seriøse løbere bruger gerne en løbesko dedikeret til konkurrencebrug udelukkende. Der kan være stor forskel om, det skal bruges til 5 km eller maratonløb. Når du skal præstere op til dit allerbedste, kan selv marginaler som vægt være afgørende – og her kommer et par lette konkurrencesko til sin berettigelse.

Derfor er det et væsentligt argument for at købe et par løbesko den lave vægt. For at få fuld valuta af rendyrkede konkurrencesko, er de mest for løbere med fart på, det vil sige under 2.40 på marathon eller 1.20 på den halve distance. Der er nemlig skåret en masse støddæmpning og støtte væk for at få vægten ned. Altså et kompromis som for de fleste løbere ikke er umagen værd i forhold til at opnå en hurtig tid.

Til løb på 5 og 10 km kan det også være en god idé med en let sko. Er du en tung løber, bør du overveje behovet for en konkurrencesko og i stedet kigge på en letvægtssko. Men der er intet, der kan flytte bjerge som et par lette løbesko på raceday. Fornemmelsen af "ingenting" på fødderne giver vinger. men man skal så huske at tøjle vingerne, så man ikke går død efter få kilometer.

Den lave vægt er som skrevet et kompromis omkring støtte og komfort. Blandt andet derfor skal man overveje, om man får effekt af den lave vægt. En god sko til konkurrencebrug er som regel bygget på en smallere og mere kurvet læst, med enkel mellemsål af typisk EVA-skum, en slidsål af blød og let gummi samt en overdel i meget let og åndbart mesh materiale.

NATURAL RUNNING SKOEN:

Et godt alternativ eller supplement til de mere ”klassiske” løbesko, kan være at løbe i bare fødder eller i meget lette sko med stor fleksibilitet og med lavt drop. Trenden tog fart for nogle år siden, da forfatteren og løberen Christopher McDougall skrev løbe-bestselleren “Born to Run” om en mexicansk indianerstamme, som løb langt og hurtigt med meget meget simple sko. Uden at blive skadet forstås.

Det var med til at flytte fokus fra den mere klassiske opfattelse af løbesko, løbestil og måden at løbe på. Her er teknik en afgørende faktor. Selve Natural Running fænomenet kan angribes på flere måder. Der findes en lang række teknikker, og det dyrkes i et utal af varianter som fx Pose-running, hvor man arbejder med teknik, kropsholdning og høj skridtfrekvens.

Natural Running handler meget om teknik, hvor man typisk lander på midten af foden eller forfoden. Det gør man for at udnytte den fjedrende støddæmpning fra foden og kroppens konstruktion, og derved skåne resten af kroppen mod de hårde stød fra landingen. Man vender tilbage til rødderne og løber mere, som mennesket gør uden sko. Se fx på børnene løbe på stranden. Det er denne stræben efter det oprindelige naturlige element ved løb, der har skabt og lagt navn til Natural Running.

Alt efter overbevisning går man helt fra barfodet løb til mere klassiske løbesko med lavt hældrop. Det lave hældrop (niveauforskellen mellem mellemsålens tykkelse under hæl og forfod) er med til at fordre en landing længere fremme på foden, så man lander mere på hele foden. Det er vigtigt, at løbeskoene er fleksible, så de følger fodens bevægelser, mens du løber. Ligeledes er en lav vægt væsentlig, når du skal have en barfodslignende fornemmelse i dit løb.

Vi kan til natural running anbefale modeller som Nike Free RN Flyknit.

TRAILSKOEN:

Trailløb, eller terrænløb om man vil, har eksisteret i mange år. Der har længe været et lille udvalg af løbesko med ekstra greb i ydersålen på markedet. I de seneste år er den type løb blevet mere og mere populært, da man her kan udfordre sig selv og lade naturen opstille forhindringer og udfordringer og samtidig løbe i den smukkeste natur. Derfor er udvalget af trailløbesko stigende, og mere og mere sofistikerede jo mere ekstrem denne form for løb bliver.

Kendetegnende for en trailløbesko er, at der på ydersålen er et knoppe-system, som gør, at man står ordentligt fast på underlaget ude i naturen. Opbygningen og udformningen af trailsko er meget forskellige i forhold til, om det er på klipper eller i mudder, man løber.

Samtidig er skoene forsynet med forskellige former for beskyttende foranstaltninger igen afhængig af, hvad de skal bruges til.

Overdelen kan være mere tæt, så småsten, grus og mudder ikke så let kommer ind i skoen. Der kan være en såkaldt rockplate, som hindrer at spidse sten og klipper kan mærkes op gennem sålen. Forstærkninger af overdelen langs skoen og ved snuden, så de tåler at støde ind i fx sten og brombærkrat.

Her er der ikke syndeligt fokus på løbestil, da løb udenfor veje og stier giver et meget mere varieret løbemønster, dvs bevægelserne er ikke så ensidige som ved løb på asfalt og stier. Løber man i meget ujævnt terræn, er det en fordel at være i nogenlunde tæt kontakt med underlaget, da der er større risiko for at vride om i en højere mellemsål, end på en der er tæt på jorden. Derfor ses ofte lavt hældrop i trailsko.

Eksempler på gode trailsko er Salomon Speedcross 4Asics GEL-Fujilyte som holder dig kørende i selv det mest heftige mudder og bløde underlag, er fantastisk på de fleste trailløbeture og terræntyper.

Se hele vores udvalg af Nike løbesko online her.

LIDT GODE RÅD

Når du køber din løbesko, er der lige et par ting som bør være på plads. Der skal der være mindst 0,5 cm luft foran din længste tå og gerne 1,0 cm. Der er ikke noget værre en ømme tæer og blå negle, fordi skoene klemmer. Husk at løbesko generelt er små i størrelsen, så vælg altid en halv til en hel størrelse større end dine dagligdagssko.

Gå lidt i dine sko en dags tid inden den første tur og undlad at løbe lange ture, indtil din krop har vænnet sig til de nye sko. Der vil altid være en forskel i din måde at løbe/afvikle dit løb på med en ny sko i forhold til de gamle og slidte. Kroppen har altid godt af at kunne vænne sig til ny træning, uanset om det er sko, træningsform eller mængde.

Pas på dine løbesko. Så er dine løbesko blevet beskidte, så vask den med en børste og evt noget mild sæbe. Kom dem ALDRIG i vaskemaskinen. Når de skal tørres, så fyld dem med avispapir, lad dem tørre ved stuetemperatur, og ALDRIG på en radiator eller andet varmeapparat.

Er der glat udenfor og sne på vejene, er der flere muligheder for at tage afsted. Det er nok ikke den rette dag til at lave hurtig træning som fx intervaller, men tag og rolig tur med de rette sko, der gør at du står fast. Flere producenter har lavet løbesko med specielle såler eller materiale som man står bedre fast. Fx har Nike en helt serie, SHIELD hvor der ud over over vandafvisende egenskaber er fokus på at kunne stå fast.

En anden mulighed er at bruge sine trailsko, hvis der ligger sne. Det er der et par indlysende grunde til det. 1/ trailsko er forsynet med knopper som skal tage fat i underlaget, hvor man løber og det fungerer fint i sne. 2/ Materialet som ydersålen er lavet af på en trailsko, er oftest lavet af en gummiblanding, der står ekstra godt fat på glat og vådt underlag.

Husk at når løbeskoen er fundet, giver Sportmaster dig god tid til at teste, om det nu er de rigtige løbesko til dig.  Vi giver nemlig 30 dages tilfredshedsgaranti for medlemmer af Klub Sportmaster. Medlemsskabet er ganske gratis og kan klares, mens du er i butikken eller du kan melde dig ind hér. Skulle løbeskoene mod forventninger ikke svare til dine forventninger, ombytter vi uden videre mod en eventuel prisdifference modregnes i enten vores eller din favør. Finder du en dyrere sko, betaler du op til den nye sko’s pris. Omvendt får du tilsvarende pengene retur på det beløb, en ny løbesko måtte være billigere.

Vi håber, at dette har gjort dig bare lidt klogere på valget af dine næste løbesko. Har du spørgsmål så kan du altid tage ned i dine lokale Sportmaster, send os en besked eller skrive på væggen på vores Facebook Sportmaster - Vild med løb eller her på chatten her på SPORTMASTER.dk