12. FEBRUAR, 2016

SÅDAN KØBER DU NYE LØBESKO - DEL 2

Den nye løbesæson er skudt i gang, og nytårsforsætter samt væddemål ruller på veje og stier. Vi har samlet 10 råd til, hvad du kan gøre for at finde de helt rigtige løbesko. Alt for mange løbere har igennem årene pådraget sig skader; især i opstartsfasen. En af årsagerne kan være valget af sko. Læs de sidste 5 råd til at vælge de rigtige løbesko.

Fik du ikke set vores 5 første råd, så kan du finde dem her.

VÆN DIG TIL DE NYE SKO

Gå altid lidt rundt i dine nye løbesko, og tag så en lille tur på et løbebånd eller på din foretrukne løbetur. Husk altid at krop og ben har godt af at vænne sig til en ny sko. Det skal forstås sådan, at nye løbesko altid vil støddæmpe og støtte lidt anderledes, end de gamle, som du er vant til. Det er derfor en god idé at vænne hele kroppen til at blive brugt en anelse anderledes end den plejer. Føles skoene stadig ikke så behagelige, som du havde forventet, er der stadig mulighed for at bytte dem hos SPORTMASTER. Som medlem af Klub SPORTMASTER har du nemlig altid 30 dage til at komme tilbage og få dine sko ombyttet. Er der en prisdifference, afregner vi den, den ene eller den anden vej.

GÅ EN STØRRELSE OP

Når du løber, vil dine fødder altid udvide 
sig en smule, og det er der flere årsager til. Det sker dels på grund af varmen ved løb, som får fødderne til at hæve lidt op. Men især på lange løbeture sker der ting og sager. Her vil dine muskler og sener i foden blive “trætte”, som følge af belastningen fra de mange stød, de påvirkes med. Derfor bliver foden ikke holdt oppe på plads under hele turen og vil synke en anelse sammen. Køb derfor løbeskoene ét nummer til halvanden større
 end din normale skostørrelse. Som udgangspunkt bør der være en tommelfingernegls længde fra den længste tå ud til skoens snude. Over vristen og om hælen skal skoen til gengæld sidde helt fast uden at stramme, så du ikke glider rundt inde i skoene og misser støtten derfra.

Her kan du se det store udvalg af løbesko på SPORTMASTER.DK

PÆNEST ER IKKE BEDST

Selvom du har kastet din kærlighed på de flotteste løbesko i butikken, er det langt fra sikkert, at det er lige netop dem, der passer til dig og din måde at løbe på. Det er heller ikke sikkert, at det er de pæneste af de modeller, du prøver på løbebånd, som er de bedste. Bliv derfor ikke irriteret, hvis ekspedienten høfligt, men bestemt og nærmest insisterende fortæller, at den lidt klodsede multifarvede sko på øverste hylde, vil være bedst for dig og din måde at bevæge dig på. Det er ikke for at genere dig, men kun for at yde dig den bedste service og for dit eget bedste. Så en god ide er: Lyt til eksperten. Det er trods alt meget sjovere at løbe uden skader i et par gode løbesko end at se godt ud med ømme ben og pauser fra løbetræningen.

TID TIL SKOSKIFT?

Som tommelfingerregel hedder det sig, at løbesko holder ca. 1000 km. På dette tidspunkt er mellemsålen så tilpas slidt og brugt, at skoene ikke længere yder kroppen optimal støddæmpning og støtte. Det er dog kun en tommelfingerregel, omend god, da slitagen afhænger meget af løbestil, vægt blandt andet. Begynder du at blive i øm i knæene fx uden at have ændret en masse på træningen, kan det være en ide at få tjekket skoene. Hvordan holder man så styr på, hvor mange kilometer skoene har løbet? Et hurtigt regnestykke til baghovedet giver følgende. Du løber 20 km om ugen i 52 uger, så har du rundet de 1000 km på ét år. Altså 3 løbeture om ugen á 6-7 km, og du har hurtigt rundet 1000 km i dine løbesko.

Styr på træning og skoenes slid? Prøv med et Garmin ur. Tjek modellerne her

SKO NR. 2 I BAGHÅNDEN

Begynder du at træne mere, flere gange om ugen med længere og længere løbeture, er det en rigtig god ide at have flere par løbesko at veksle med. En fordel ved at veskel mellem to par sko er bl.a., at skoene får lov at tørre ordentligt mellem hver tur, så de ikke mørner for hurtigt ved konstant at være fugtige. Mellemsålen får også ro til at komme sig helt inden næste løbetur. Den væsentligste årsag er dog, at du kommer til at bruge dine fødder og resten af kroppen, på en meget mere varieret måde, så du ved brug af forskellige sko varierer din træning.

Overvej her at lade det ene par være en letvægtsmodel uden en masse støtte og støddæmpning, og løb i den én (eller to) gange om ugen. Det presser krop og ben ud af komfortzonen, træner sener, muskler og led på en anderledes måde, og gør i det store hele systemet stærkere og mere modstandsdygtig over for skader. Gå forsigtigt frem og husk at din primære løbesko bør være en model, som passer til dine løbestil.

Det var sidste del af vores 10 råd til at finde frem til de rette løbesko, så det ikke bliver løbeskoene, der sætter en kæp i hjulet for din løbetræning. Husk på at det altsammen er gode råd, givet på baggrund af erfaringer fra mange løbere. Det ikke er en facitliste, så husk altid at lytte til kroppen og bruge dine tidligere erfaringer. Rigtig god løbetræning.

Invalid widget