Menu

Kurv

Log ind

Derfor er det vigtigt at træne i fitness-sko

Det er en rigtig god idé at variere din træning og supplere fx fitness træning med løb. Det er dog ikke helt ligegyldigt, hvilken sko du vælger til din træning.

Kort sagt er løbesko til løb og fitness-sko til fitness. Det giver jo næsten sig selv men rigtig ofte er det én og samme sko der ryger på til begge træningsformer, og det kan medføre skader. Opbygningen af løbesko og fitness-sko er nemlig vidt forskelligt, selvom de kan ligne hinanden meget.

Hvilken sko du skal vælge afhænger altså af, hvilken træningsform du dyrker. Dyrker du flere træningsformer, men ikke vil have to sko, så tænk over hvilken disciplin du dyrker mest. Er du oftere i fitnesscenteret end på landevejen, så vælg en fitness sko.

Nye træningssko? Se vores store udvalg af fitnesssko her

Skoproducenterne designer løbesko og træningssko ud fra de specifikke behov hver disciplin har. Løb er en lineær bevægelse, hvor du primært bevæger fra hæl til forfod, hvorimod træningsøvelser, uanset om det er cross training eller holdtræning i fitness, foregår i mange forskellige retninger – du bevæger sig sidelæns, hopper, løfter, klatrer, sprinter.

Når du løber, lander du med stor kraft. Faktisk lander du ned med tre gange din egen kropsvægt, og derfor er løbesko udstyret med høj støddæmpning og support, netop for at skåne kroppen mest muligt. Løber du i sko uden den rigtige støddæmpning, risikerer du at få skader som rygproblemer og knæsmerter.
Den høje støddæmpning og support gør, at hældroppet (højdeafstanden mellem hæl og tå) på løbesko er større end på fitness sko – noget der giver rigtig god mening til løbeturen, men som ikke er specielt velegnet i fitnesstræningen.

Fitnesstræning består som sagt af mange forskellige øvelser, og du har derfor brug for en sko, der giver støtte hele vejen rundt og ikke kun fokuserer på linjeære bevægelser. Du kender det måske, hvis du har lavet fx squat eller lunges i en løbesko. Foden står ikke rigtig fast og glider let ud. Det sker ikke i en fitness-sko.

Fitness-sko har mindre støddæmpning og dermed lavere hældrop end løbeskoen. Det gør sålen lavere, så du står bedre fast og har et godt greb i gulvet – noget der især er vigtigt ved tunge løft. Det betyder også, at du kan risikere at få skader, hvis du dyrker fitness i en løbesko, fordi du ikke står ordentligt fast og foden rutsjer rundt i skoen, når du laver hurtige ryk og udfald.

Selvom fitness-sko har mindre støddæmpning end løbesko, betyder det ikke, at de slet ikke støddæmper, for det gør de selvfølgelig. Derfor kan du også godt bruge dine fitness-sko på kortere ture på løbebåndet. Løber du længere end 5 km, anbefaler vi dog, at du skifter til løbesko.

Der findes mange forskellige fitness-sko. Træner du ofte på hold og med maskiner i træningscenteret er Nike Free TR en glimrende træningssko, som støtter godt op hele vejen rundt om foden og har et godt greb i gulvet.
Dyrker du cross training og laver mange tunge løft, er Nike Metcon eller Reebok Nano 8 gode bud. De har begge en flad sål, som giver rigtig god stabilitet.

Er du i tvivl om hvilken sko der er den rigtige for dig, så husk at du som medlem af Klub SPORTMASTER altid har 30 dages tilfredshedsgaranti på løbe- og fitness-sko. På den måde kan du teste dem af i træningen og finde ud af, om det er den rigtige sko for dig.