Menu

GUIDE TIL VINTERLØBETØJ -
KLÆD DIG RIGTIGT PÅ

I denne guide sørger vi for, at du bliver klædt godt på til det kolde vejr, så du undgår de klassiske fejl og uden problemer kan fortsætte løbetræningen udendørs, trods at kalenderen viser vintersæson. Før vi guider dig til den rigtige beklædning, giver vi dig et par tips til løb i koldt vejr og tips til, hvordan du kan finde motivationen frem, når vinden rusker i træerne og det er mørkt og koldt.

I efterår og vinterhalvåret er der behov for flere lag tøj til løbeturen - lange bukser, måske hue og handsker. Det er dog langt fra alle, som klæder sig optimalt på til de kolde løbeture.

 

En klassisk fejl er, at vi klæder os alt for varmt på, og derfor glemmer det faktum, at vi får varmen undervejs. Eller at vi bruger underbukser og t-shirts af bomuld under jakken og bukserne, som ikke bare bliver vådt, men også koldt. I denne guide bliver du bedre rustet til at at klæde dig optimalt på til løbeturene i vinterhalvåret, så læs med og bliv klogere på vinterløb.

Det gælder dog først og fremmest, at holde fast i din gode løberutine fra sommerhalvåret og bevare motivationen.

Find motivationen og bevar din løberutine

Det kan være frygtelig svært at opretholde motivationen og løberutinen, når hyggen og varmen indendørs trækker mere end løbeskoene og det kolde vejr. En god måde at holde gang i vinterløbetræning, er ved at sætte realistiske delmål. Hvis du sætter dig nogle delmål har du noget at træne henimod, samtidig med at du på den måde kan gå foråret i møde med en god form, der gør dine store mål endnu mere realistisk. Det er dog samtidig en god idé at give sig selv lov til at drosle lidt ned på løbetræningen i vinterhalvåret, da mange bliver trætte i vintermørket. På de rigtig dårlige dage kan man søge ly i fitnesscentret og tage træning på løbebånd, der sagtens kan kombineres med din løbetræning udendørs.

 

Prioriter opvarmningen og undgå skader

Med løb i koldt vejr stiger risikoen for skader og du gør derfor klogt i at starte ud med opvarmning – også selvom formen er god. Musklerne er nemlig som udgangspunkt kolde og ved vinterløb, kan du ikke hente nogen naturlig varme fra vejret. Vi råder dig derfor til at bruge ti minutter til at få gang i kroppen, hvad enten du foretrækker øvelser som ”sprællemand”, lunges, squatøvelser hjemme på stuegulvet eller løb i nedsat og roligt tempo. Så sikrer du nemlig, at muskler og led er klar til en løbetur i vintervejret og en større chance for at undgå ledbånd, der brister eller lignende.

Når det er koldt - så tænk et kvarter frem

En af de mest almindelige fejl, løbere begår, er at klæde sig for varmt på. Det lyder skørt, men det er fakta. Tag derfor ikke løbetøj på efter, hvordan det føles, inden du starter, men efter hvordan det vil føles efter et kvarters løbetur. Det er helt fint at småfryse lidt i starten - også selvom det ikke er så behageligt. Vi garanterer, at du hurtigt vil få varmen.

 

Hvis man foretrækker at starte ud med at være varm fra første skridt på løbeturen, så start ud med handsker, hue samt en let og tynd løbejakke, som kan tages af, når det bliver for varmt.

 

Varmetabet er stort fra hovedet og hænderne, så derfor er det et sted, man med succes kan sætte ind overfor kulden. Er det meget koldt udenfor, er det en god idé at beholde det på under hele løbeturen.

En helt tynd jakke, som Featherlight Jacket fra Craft, kan let pakkes sammen i egen lomme.

De er ret lige til at tage af, når man har fået varmen, og de fylder sjældent mere end, at de kan være i lommen på jakken eller tightsene.

 

En løbevest, som fx Aeroloft Flash Vest fra Nike, er et genialt stykke løbetøj oven på en løbetrøje, som fx Nike Sphere Element Top eller blot en løbe t-shirt. En vest er perfekt til at regulere varmen i og beskytter kroppen mod vind, så man regulerer varmen via armene - og bliver det for varmt, lyner man jo bare lidt ned.

HUSK derfor: Klæd dig ikke for varmt på fra starten. Det er et af vores vigtigste råd omkring løbetøj.

Al funktion starter med et godt baselayer

I efterhånden mange år har 3-lags princippet, når det gælder påklædning, været lektien for løbere. Det går i alt enkelthed ud på at klæde sig på med 3 lag om vinteren. Selvom princippet har været kendt i mange år og kan modificeres lidt, så giver det stadigt god mening.

 

For at optimere både komfort og ydeevne bør man klæde sig rigtigt på og starte indefra.

Mange løbere, især begyndere, begår den fejl at løbe med undertøj af bomuld. Bomuld er et fy-ord, når vi taler om løbeture og i særdeleshed, når det er koldt. Så er det lige meget med lækkert og godt løbetøj yderst, hvis man lynhurtigt er blevet både våd og kold helt inde på kroppen på grund af forkert undertøj.

Start derfor med et par sportsunderbukser og en løbeundertrøje (baselayer) i et funktionelt og svedtransporterende materiale, fx polyester. Det sørger for at få sved og fugt ført væk fra kroppen. Fugten skal væk fra kroppen hurtigst muligt, da det lynhurtigt køler kroppen ned og gør dig kold. Undertøjet er derfor som regel konstrueret, så det ikke suger fugten til sig. Se bl.a. vores Helly Hansen Comfort Dry Sæt, som er designet til at holde dig tør, komfortabel og transporterer sved væk fra kroppen. Andet lag vil typisk bestå af en kortærmet eller langærmet funktionel løbe t-shirt i kunststof eller polyester, der kan absorbere sved fra undertøjet og få det væk fra kroppen, således at du forbliver tør. Sidst og yderst tilføjes et vindtæt lag, som gør, at både sveden og kroppen ikke afkøles af den kolde luft og vind. Om det skal være tykt eller tyndt, afgør man selv. Det yderste lag afhænger også meget af temperaturen, om det er vådt eller tørt, og om du løber om aftenen i mørke.

Når det er koldt, er 3 lags-princippet oftest den bedste løsning:

  1. Første lag er som sagt løbeundertøj, som får sveden væk og ud i næste lag.
  2. Andet lag kan være en funktionel løbe t-shirt, igen i kunststof som fx polyester, der kan absorbere sveden og få det væk fra undertøjet og fra kroppen.
  3. Tredje lag kan med fordel være et vindtæt lag, der sørger for at kroppen ikke blive afkølet af den kolde luft og vind

Brug merinould med fordel

Et materiale, der er ved at vinde indpas igen, er den særlige type uld, merinould, som med sine fine, lange og bløde fibre har en række fordele, som ikke fås fra andre materialer. Det kan absorbere sveden og får den væk fra kroppen, som det meste andet undertøj. Det holder desuden på varmen, som uld gør, også selv om, det er gennemblødt af sved. Og det kommer ikke til at lugte i samme grad, som de fleste typer syntetiske materialer gør. Du forbinder måske merinould med skiundertøj, men qua de gode egenskaber det har, fungerer det faktisk rigtig godt som inderste eller mellemste lag afhængig af, hvad du fortrækker at have tættest på kroppen og hvor koldt det er.

Ved løb i kraftigt regnvejr anbefales en vandafvisende løbejakke med god beskyttelse mod vind og vand, som stadig har en god ventilation - hertil kan vi bl.a. anbefale Nike Shield Warm Hooded løbejakke. På benene er det lettest med et par lange tights, tykke eller tynde afhængigt af temperaturen. Udenpå kan man tage et par shorts på, evt. vind- og vandafvisende, som vil fungere som ekstra beskyttelse.

Sørg for at være synlig

Løber du på veje og andre steder med dårlige lysforhold uanset årstid, er det ekstra vigtigt, at du bliver set i god tid af de andre trafikanter. På kølige dage er det let at tage lidt ekstra løbetøj på med gode reflekterende materialer på, som fx en refleksvest. Eller sørg for masser af synlige detaljer på tøjet som på Craft Devotion Jacket. Find ideer og inspiration til refleksion og synlighed her.

Nyd regnvejret

Er du hardcore løber, er vejret aldrig nogen hindring. Heller ikke regn. For de fleste andre kan det være en udfordring. Hvis det regner, har man typisk to valg: at blive våd udefra eller at blive våd indefra. Oftest er det mindst ubehageligt at blive våd udefra, hvor man klæder sig på, så svedtransport og ventilation fungerer på bekostning af jakkens vandtæthed.

 

Selv hvis du mod slutning af løbeturen er lidt våd, vil det vindtætte lag hjælpe med at holde på varmen, så du ikke bliver afkølet. Dit løbetøj skal være i materialer, der er lette og have en effektiv svedtransport, da det ellers hurtigt vil blive tungt og begynde at hænge på kroppen, som en kold og klam klud.

 

Du finder vores udvalg i løbejakker her

Vi håber at dette kan være med til at gøre dine løbeture og din løbetræning til en fest, også selvom det er mørkere, koldere og lidt mere vådt end på en lun sommeraften. Har du nogle gode råd og ideer til, hvordan man kommer afsted trods årstiden, så del dem gerne med os ved brug af hashtagget #sportmaster på Instagram. Og husk - løbetræningen om vinteren er lidt som at sætte penge i banken frem mod sommerens mål. God træning.

Klar til at shoppe vinterløbetøj

til hele familien?