7. JUNI, 2017

GODE RÅD TIL SOMMERENS LØBETURE

Varmen, de høje temperaturer og mange lyse timer gør alt andet lige løb endnu sjovere. Ingen roser uden torne, så der er et par ting, du bør tage med i ligningen, når du løber på sommerens gode og varme dage.

Der er næsten ikke noget bedre end en løbetur på en flot sommerdag i Danmark – byerne sitre af liv, og markerne svejer let i vinden. Det er bare med at få løbeskoene på og komme ud af døren, og dog?!

Det er lige et par ting, du bør tænke over, især når du løber på de helt varme dage.

Bliv klædt rigtigt på til sommerens løbetur. Læs vores guide til sommerløbetøjet her

Undgå at løbe når solen står højest på himlen
Når du skal løbe på en varm sommerdag, er det en rigtig god idé at planlægge dit løb, så du kommer afsted om morgenen eller om aftenen. På den måde undgår du at komme afsted, når temperaturerne er på sit højeste, og du undgår at blive ramt af overophedning og evt. et hedeslag. Solen stråler er også kraftigst midt på dagen, så du undgår også den værste eksponering for UV-stråler.

Tjek vores udvalg af løbesko lige her!

Husk væske før, under og efter løbet
På varme dage har du brug for mere væske. Derfor bør du drikke godt med vand eller energidrik, fx fra Nutrmino, inden du løber afsted – men husk at stop 15 minutter før start, så det ikke skvulper rundt i maven på løbeturen.

En god tommelfingerregel siger, at løber du mindre end en time, behøver du ikke at drikke væske undervejs. Det kan dog alligevel være rart og en god idé at tage en dunk med ud på løbeturen.  Så du er dækket ind, hvis du skulle blive tørstig på din vej.

Mangler du en god drikkedunk? Så tjek vores udvalg ud her!

Når du kommer hjem fra løbeturen, skal du sørge for at drikke godt med vand. Du sveder mere for at holde kropstemperaturen nede, så kroppen mister mere væske på de varme dage. Derfor er det med at få fyldt op igen bagefter, så du ikke bliver dårlig, og bliver hurtigere klar til næste tur.

 

Pas på solen
Selvom du bare løber kortere ture, kan du sagtens blive forbrændt af solen. Tag derfor lidt solcreme på, inden du løber afsted. Vælg en der let trænger ind og lader huden ånde, men samtidig beskytter dig mod solens stråler. Suppler eventuelt med en tynd cap eller en skygge. Det beskytter på flere måder mod solens stråler og fungerer som en ekstra gardering.

Sæt farten lidt ned
På de meget varme dage er det en god idé at sætte tempoet lidt ned. På den måde arbejder kroppen knap så hårdt, og du undgår at gå død på turen – og samtidig har du god tid til at nyde omgivelserne.

Lad løbeskoene tørre
Det kan være fristende bare at sparke løbeskoene af og stille dem på plads, når du kommer hjem, for nu er turen jo slut. Dine løbesko er dog med stor sandsynlighed fugtige af sved, og derfor kan du med fordel tage sålerne op af skoene og lade dem lufttørre inden næste træning. På den måde bliver dine sko både klar til næste tur, du minimerer risiko for dårlig lugt af sure tæer, og skoene holder længere.

Trænger løbegarderoben til en opdatering? Find vores store udvalg af sommer løbetøj og -udstyr her

Har vi glemt noget? Hvad er dine bedste råd til løb i sommervarmen? Del dine tips til sommerløb på vores Facebookside – Vild med løb.

Kundeservice

FAQ
 

89 87 36 36

kundeservice@sportmaster.dk

Mandag - Fredag10 - 16
Lørdag - Søndag10 - 14

Følg os

VILD MED SPORT

Sportmaster Instagram

VILD MED FODBOLD

Sportmaster Instagram
Image alt

e-mærket

Image alt

En del af Sport 2000

SPORTMASTER er stolte over at sponsorere:

Image alt
Image alt
Image alt
Image alt
Image alt
Image alt
Image alt
Image alt
Image alt
Image alt
Image alt
Image alt