Hvad søger du?

Er planen, at du skal i gang med at løbe? Uanset om du skal løbe for første gang eller i gang igen efter en længere pause, er der små ting du let kan gøre for at sikre, at du kommer så godt i gang som muligt og undgår skader. Vi samlet fem tips til, hvordan du kommer godt fra start, på dine kommende løbeture. Læs med her.

Go easy

Start stille og roligt ud, hvis du vil undgå skader. Rom blev ikke bygget på en dag, og det gør din løbeform heller ikke. Har du holdt pause, eller skal du til at i gang med at løbe for første gang, så er det vigtigt at du ikke bliver revet med af stemningen. Start med at løbe 1-2 gange om ugen og kombinér evt. løb og gang, alt efter din kondition, så undgår du at blive skadet.

En ting ad gangen

Når du er kommet i gang, er det vigtigt, at du ikke går for hurtigt frem. Skru kun op for træningen på ét parameter ad gangen, én gang om ugen. Du kan f.eks. øge distancen den ene uge, tempoet den anden og antal løbeture den tredje uge. Du kan evt. finde et program du kan løbe efter, som passer til dit niveau og dine mål – læs evt. ”Lær at løbe en 5’er”, her finder du et løbeprogram, som på 10 uger får dig til at kunne løbe 5 km.

Fyld energi på motoren

Sørg for at have spist et godt og nærende måltid et par timer inden du skal ud at løbe. En grovbolle med pålæg, en rugbrødsmad eller en god gammeldags skål havregryn med mælk skal nok holde dig godt kørende. Sørg derudover for at drikke rigeligt med væske i løbet af dagen. Skal du ud på en længere løbetur, + 10-12 km, kan det være en ide at have lidt væske med undervejs – især når temperaturen stiger.

Find en løbemakker

Det er sjovt at løbe sammen med andre. Træningen går hurtigere, når du har det sjovt og ved at have en løbemakker, er det muligt at presse dig selv lidt mere. Udover det, så er det også lettere at komme ud ad døren, når der står en og venter på dig. Du kan melde dig ind i en lokal løbeklub eller hive en du holder af med ud i det fri.

Hav det rette gear

Det er ret så vigtigt, at du løber i der rette gear, f.eks. er åndbart løbetøj er et must, hvis du vil have den bedste oplevelse, når du løber. Et par åndbare strømper sikrer, at du kan komme af med varmen og ikke får våde og kolde fødder i dine løbesko. En god løbejakke og en åndbar T-shirt, der kan holde dig tør og varm i alt slags vind og vejr øger motivationen til at snøre løbeskoene og komme afsted. Læs evt. ”Find den rette påklædning til løb” og bliv klogere på, hvad det rette løbegear er.

Det er ydermere vigtigt, at du løber i nogle gode løbesko, som passer til dine behov. Løbesko er nemlig ikke ens - de er designet til forskellige løbestile, nogle har mere støddæmpning mens andre har mere støtte. Det er vigtigt, at du løber i den rette løbesko, da du ellers risikerer at få skader. Er du i tvivl om, hvilken løbesko du har brug for, så kan du i udvalgte SPORTMASTER butikker få foretaget en gratis løbetest. Denne test viser, hvilke behov du har i forhold til en løbesko. Vi hjælper også gerne med at finde den rette løbesko bagefter! Klik på ”Se butik”, for en udvalgt SPORTMASTER butik, på denne side, og tjek hvilke butikker, der tilbyder gratis løbetest.​

Løb er for alle og med vores fem løberåd garanterer vi, at du får en god start på dit løb. Har du brug for hjælp til at finde det rette løbegear til dine kommende løbeture, så står vores medarbejdere klar til at hjælpe dig i vores butikker, og vores kundeservice sidder klar til at hjælpe dig online.

Ha' en rigtig god løbetur

Kundeservice

Følg os

VILD MED SPORT

VILD MED FODBOLD

e-mærket

En del af Sport 2000

SPORTMASTER er stolte over at sponsorere: