2. FEBRUAR 2018

Sådan kommer du godt i gang med at løbe

Motivationen er i top, og du er klar til din første løbetur – måske nogensinde. Sammen med Carina Vergmann, passioneret løber og SPORTMASTER medarbejder, har vi samlet fem tips til, hvordan du kommer godt fra start. Læs med her.

Uanset om du skal løbe for første gang eller i gang igen efter en længere pause, er der små ting du let kan gøre for at sikre, at du kommer så godt i gang som muligt og undgår skader.

Nye løbesko er godt begyndt, når du vil i gang med at løbe, men det er ikke alt. Derfor har vi taget en snak med Asics Frontrunner og SPORTMASTER medarbejder Carina Vergmann om, hvordan du kommer så godt fra start som muligt.

Carina har ikke alene mange års erfaring som løber, hun er også Professionsbachelor i Ernæring og Sundhed, så hun ved en masse om, hvordan man kommer i gang med at løbe og får den rigtige kost til at holde motoren kørende.
Læs med nedenfor og få Carinas tips til, hvordan du bedst kommer i gang med at løbe.

Bliv klædt på til løbeturen med Asics – se vores store udvalg her

 

GO EASY

Start stille og roligt ud, hvis du vil undgå skader. Rom blev ikke bygget på en dag, og det gør din løbeform heller ikke. Har du holdt pause, eller skal du til at i gang med at løbe for første gang, så er det vigtigt at du ikke bliver revet med af stemningen. Start med at løbe 1-2 gange om ugen og kombinér evt. løb og gang, alt efter din kondition, så undgår du at blive skadet.

EN TING AD GANGEN

Når du er kommet i gang, er det vigtigt, at du ikke går for hurtigt frem. Skru kun op for træningen på ét parameter ad gangen, én gang om ugen. Eksempelvis øger du distancen den ene uge, tempoet den anden og antal løbeture den tredje uge. Du kan evt. finde et program du kan løbe efter, som passer til dit niveau og dine mål.

FYLD ENERGI PÅ MOTOREN

Sørg for at have spist et godt og nærende måltid et par timer inden du skal ud at løbe. En grovbolle med pålæg, en rugbrødsmad eller en god gammeldags skål havregryn med mælk skal nok holde dig godt kørende. Sørg derudover for at drikke rigeligt med væske i løbet af dagen. Skal du ud på en længere løbetur, + 10-12km, kan det være en ide at have lidt væske med undervejs – især når temperaturen stiger.

FIND EN LØBEMAKKER

Det er altid sjovt at løbe sammen med andre. Træningen går hurtigere, når du har det sjovt og ved at have en løbemakker, er det muligt at presse dig selv lidt mere. Udover det, så er det også lettere at komme ud ad døren, når der står en og venter på dig. Du kan melde dig ind i en lokal løbeklub eller hive en du holder af med ud i det fri.

HAV DET RETTE GEAR

Åndbart løbetøj er et must, hvis du vil have den bedste oplevelse, når du løber. Et par åndbare strømper sikrer, at du kan komme af med varmen og ikke får våde og kolde fødder i dine nye løbesko. En god løbejakke (evt. link til ASICS Accelerate Jacket) og et åndbart mellemlag (evt. link til ASICS Seamless LS) der kan holde dig tør og varm i alt slags vind og vejr øger motivationen til at snøre løbeskoene og komme afsted.

Shop Asics løbetøj lige her!

Løb er for alle og med Carinas fem løberåd garanterer vi, at du får en god start på dit løb. Husk du kan dele dit løb med os på Facebook – Vild med løb eller med #vildmedløb på Instagram.

Til løbeturen

Kundeservice

89 87 36 36

kundeservice@sportmaster.dk

FAQ

Åbningstider

Mandag - Fredag10 - 14 
Lørdag - Søndag10 - 14

Følg os

VILD MED SPORT

Sportmaster Instagram

VILD MED FODBOLD

Sportmaster Instagram
Image alt

e-mærket

Image alt

En del af Sport 2000

SPORTMASTER er stolte over at sponsorere:
Image alt
Image alt
Image alt
Image alt
Image alt
Image alt
Image alt
Image alt
Image alt
Image alt
Image alt
Image alt