GUIDE TIL SOMMERLØB – KLÆD DIG RIGTIGT PÅ

En af de vigtigste ting, når du klæder dig på til sommerløb er ikke at klæde dig for varmt. Hvad du ellers skal være opmærksom på, kan du læse mere om nedenfor.

Når solen skinner, og det er varmt, er det lige til bare at hoppe i en t-shirt og et par shorts og suse ud af døren. Det er dog en god idé at tænke et par skidt længere frem, så du undgår solskoldning eller dehydrering på din løbetur.

Starter vi oppe fra, kan du med fordel tage en kasket eller solskygge på – faktisk kan den bruges i alt slags vejr. Det er fx helt genialt at bruge i regnvejr. Her tager skyggen dråberne, der ellers ville slå ind i og omkring øjnene og tvinge dig til at knibe dem sammen og genere dit syn. I høj sol er skyggen god for udsynet, så du hverken bliver blændet af det skarpe lys eller får sved løbende ned i øjnene.

 

Om du vælger det ene eller det andet er en smagssag. En kasket beskytter vil også beskytte din isse mod solen, men samtidig kan den lukkede overdel gøre det svært at komme af med varmen. Det problem oplever du til gengæld ikke med en solskygge, hvor varmen frit kan stige op.

 

 

 

Det kan også være en idé at løbe med solbriller. Det holder både sommerens insekter væk fra øjnene, og du undgår at blive blændet af solen.

 

Bliv helt klar til sommerens løbeture – læs vores råd til sommerløb her

På overkroppen bør du vælge en let top/singlet eller t-shirt i et svedtransporterende og åbent mesh materiale. På den måde sikrer du bedst muligt, at din krop kan komme af med både varme og sved.

Det samme gør sig gældende for dine shorts. Ofte vil de være lavet i et lidt tættere materiale, men en slids i siden vil sørge for lidt ventilation under løbeturen.

På fødderne anbefaler vi et par tynde løbestrømper i et svedtransporterende kunststofmateriale. Løb aldrig med bomuldssokker. Modsat løbesokker, vil bomuldssokken nemlig suge sved til sig (som vat), og du risikerer derfor at løbe i et par våde eller fugtige sokker, som vil være klamme, ikke sidde ordentligt og det øger risikoen markant for vabler, selv på korte løbeture.

Vælg også en løbesko med høj åndbarhed. Det vil sige en sko med åben mesh henover vristen, så dine fødder kan komme af med overskudsvarmen. Den åbne mesh vil øge ventilationen i skoen, da vindmodstanden fra dit løbeskridt lettere vil passere ind omkring foden.

Når det er varmt, har din krop brug for mere væske, og derfor er det en rigtig god idé at løbe med et væskebælte eller en flaske, så du ikke dehydrerer og får det dårligt på turen. Husk også solcremen til at beskytte dig mod solens stråler, så du undgår solskoldning.

Skal du løbe langt, er det en fordel at bruge en løberygsæk, hvor du har plads til det mest nødvendige som fx gel og væske, og sidst men ikke mindst kan du med fordel bruge et løbeur, f.eks. et løbeur fra Garmin så du kan holde øje med din puls og fart undervejs.

 

 

Sommerløb er fantastisk, men varmen kan give dig udfordringer undervejs. Det er dog heldigvis noget, du selv kan forebygge ved at klæde dig let i svedtransporterende materialer, medbringe væske på ruten og holde øje med din puls og fart undervejs. Få mere inspiration og hold dig opdateret på vores Facebookside - Vild med sport.

Kundeservice

Følg os

VILD MED SPORT

VILD MED FODBOLD

e-mærket

En del af Sport 2000

SPORTMASTER er stolte over at sponsorere: